Seneste nyt fra linjerne

’Frøken Vartegn’ er vågnet fra sin lur

Mød de dygtige danse-elever fra Gøglerskolen - Street Art Academy på Vartegn - det er gratis!

***

’Frøken Vartegn’ er vågnet fra sin lur og har fremført dagens første dans sammen med de dygtige elever fra Gøglerskolen.

Festivalen Vartegn Aarhus 2017 er dermed i gang, og forude venter fire festlige dage med musik, dans og foredrag, der fokuserer på socialt udsatte borgeres ressourcer og styrker.

I morgen fejrer den 8 meter høje frøken sin 1-års fødselsdag, hvor der blandt andet vil være en masse spændende aktiviteter for børn❤️🇩🇰

Det hele foregår på VIA University Colleges Campus C i Ceresbyen.

Se programmet: http://via2017.via.dk/vartegn-juni-campus-c

 

Vil du vide mere om Danse-linjen, så KLIK HER

Børnene tager skraldet på scenen

Magi opstår i smukt samarbejde når 100 unge fra ungdomsskolerne Ung i Aarhus i samarbejde med Aarhus Teater italesætter bæredygtighed på en ny og sjov måde. Scenografien er leveret af 2 af Gøglerskolens linjer, Business Class og Scene & Teknik, og forestillingen kan opleves hele 4 gange i løbet af torsdag den 8. juni, og fredag den 9. juni, på Aarhus Teaters Scala-scene.

Teater er ikke bare noget, man skal lære at spille. Det er også noget, man skal lære at gå i.

100 børn i alderen 13-17 år fra byens ungdomsskoler er lige nu i gang med det hele. De har været med til at skabe et teaterstykke, ”Ånden i Skraldet”, spiller rollerne, har skabt scenografien, fået kostumer og lagt makeup og ikke mindst: De står på en rigtig scene, Aarhus Teaters Scala-scene, torsdag og fredag og spiller for en fuld sal.

Projektet er et samarbejde mellem Ung i Aarhus, de kommunale ungdomsskoler og Aarhus Teaters læringsafdeling. I spidsen for det står Jette Riise og Birgitte Søndergaard, der med en teaterpædagogisk baggrund står for idéen, manuskriptet og iscenesættelsen og kalder sig selv for multikvinder.

Man kan godt kalde det en forlængelse af Borgerscenen, hvor teatret satte forskellige former for forestillinger op med borgere på scenen, mener Morten Daugbjerg, leder af Aarhus Teater Læring.

»Vi har aldrig lavet en forestilling selv med børn på denne måde,« siger han. »Vi får børnene ind over dørtrinet her, og det, at de ikke bare har været publikum, men selv været med i processen, tror vi, skaber en helt anden loyalitet til det at se og lave teater.«

Kultur med og for hinanden

Det er et ungdomsprojekt, hvor unge sammen skal skabe kultur med hinanden og for nogen, forklarer Jette Riise og Birgitte Søndergaard.

»Grundtanken er, at de skal præsenteres for scenekunstens virkemidler. En anden tanke har været at præsentere børnene for professionelt teater med lys, lyd, scenografi og det hele,« siger de to, der i høj grad har kunnet mærke, at alvoren sneg sig ind på de mange børn, da de pludselig stod i en teatersal og forventedes at kunne deres replikker.

Alvor og humor

»Vi har leget med en overskrift, der hedder bæredygtighed. Vi har skabt en genbrugsplads hvor skraldet bliver levende. Så spiller de forskellige former for skrald, som er triste over den lange nedbrydningstid og over, at det ikke bliver behandlet rigtigt,« siger de.

»Skraldet har følelser, Vi har ked af det-skrald, vred, forvirret og uhyggelig skrald. Samt de gode og glade flasker, som bliver genbrugt, og som det andet skrald derfor er misundelig på. Mennesket er repræsenteret med nogle blå mænd, der taler volapyk og egentlig skal sortere affald, men kommer fra det.«

Stykket rummer en vis al vor, men det bliver præsenteret med humor, understreger de to multiteaterkvinder.

»Det skal ikke være en løftet pegefinger – det skal være sjovt. Lige nu leger vi desuden med tanken om, at alle eleverne skal give et lille stykke skrald med ud til publikum, et karamelpapir med et lille budskab. Tanken er, at det kunne være fedt, at forestillingen lever videre i en pung eller en lomme.«

Den 14-årige Ida Møller Nielsen fra 8. klasse på SabroKorsvejskolen og den 13-årige Selma Klejs Rønsholt fra 7. klasse på Frederiksbjerg Skole er ret begejstrede for at være en del af ”Ånden i Skraldet”.

Ikke bare har de mødt hinanden og en masse andre, de har også lært at blive mere sikre i deres tale og at arbejde i en proces, der er væsentligt anderledes end den, de plejer at arbejde med, siger de.

Selma er ikke afvisende over for at blive skuespiller, mens Ida føler, at hun har fået mere smag for det at arbejde med en scene, men nok ikke som skuespiller.

Torsdag og fredag er de begge på scenen. Det har krævet øvelse, og der har været op- og nedture, men deres konklusion er klar: Det har været megafedt at arbejde med og det bliver megafedt at spille det for alvor nu.

Produktionsskoler bliver sat under pres

Tre erfarne ledere er bekymrede over lovforslag, som vil ændre forholdene og skabe for store enheder.

AARHUS: Tre meget erfarne ledere af produktionsskoler i Aarhus er nervøse for, at de bedste sider af produktionsskolerne landet over vil forsvinde, hvis Folketinget vedtager et lovforslag, som er på vej om en ny Forberedende Grunduddannelse.

- Der er gode ideer i oplægget, og vi ser gerne noget nyt, men er bekymrede for, om vi kan rumme eleverne, som vi kan i dag, siger Claus Bentsen, som er leder af Aarhus Produktionsskole og har 30 års erfaring i branchen.

P. C. Asmussen er leder af Gøglerskolen i Aarhus, og Karsten Larsen er forstander for Egå Produktionshøjskole. De har henholdsvis 42 og 23 års erfaring med at arbejde med den del af de unge, som ikke kan finde sig til rette i det system, som blandt andet folkeskolen, erhvervsskolerne og gymnasiet tilbyder.

Lovforslaget rammer også den kombinerede ungdomsuddannelse (KUU) samt voksenundervisning (VUC), erhvervsgrunduddannele (EGU) og undervisningen for ordblinde. De samler cirka fem procent op af en ungdomsårgang, fordi de ikke egner sig til de bestående muligheder.

- Det handler om dem, som har andre læringsstile end dem, der klarer sig gennem folkeskolen, erhvervsskolerne, HF og gymnasiet. Mange af dem har kloge hænder, krudt i røven eller krøllede hjerner, siger P. C. Asmussen. Han føjer til, at stadigt flere ellers velfungerende piger går ud af 2. G, især fordi de ikke kan leve op til perfekthedskulturen, og kommer til produktionsskolerne.

- Mange af dem er praktisk begavet. De skal lære igennem hænderne og ad den vej få lyst til ny boglig læring, siger Karsten Larsen.

 

Praktisk begavelse

De tre ledere peger især på fire ting, som bekymrer dem i lovforslaget:

Økonomien skal klares af kommunerne. I dag kommer pengene primært gennem et statstaksameter.

- Det kan betyde, at der bliver skåret ned, og det bliver uensartet fra kommune til kommune, siger de.

Forsørgelsen, det vil sige de penge, de unge modtager, bør harmoniseres med kontanthjælp og SU. Produktionsskoleydelsen blev allerede skåret ned 1. januar i år til en lavere ydelse end kontanthjælp og SU.

- De unge føler sig mindre værd end dem, der går i gymnasiet. Hvis de kører med bus til skolen fra en anden by - og det gør mange - slår pengene ikke til. De får mere ud af det, hvis de går på kontanthjælp, og det er uholdbart. Vi skal også trække dem i ydelsen, hvis de ikke møder op. Den mulighed bliver vanskelig, siger de tre ledere.

Der er tale om, at landets 81 produktionsskoler skal gøres til mange færre. Det giver højere offentlig produktivitet, fordi der fx kan spares ledere.

- Mange af vores unge bryder sig ikke om at være i større enheder, og der er brug for, at vi kender dem personligt og forstår deres svage sider. Vi har for eksempel seks-syv sårbare piger, som ikke vil spise sammen med de andre i kantinen. Kan de ikke få lov at tage maden med hen til værkstedet, forsvinder de herfra. At tage individuelle hensyn kræver et lille og tæt miljø, siger P. C. Asmussen.

 

Mere efteruddannelse

Som en forbedring foreslår lederne, at der bliver mere efteruddannelse af lærerne.

- Lærerne er professionelle ildsjæle, men de skal klædes ordentligt på. Vi møder mange nye udfordringer, for eksempel nye diagnoser, og dem skal de kende til for at kunne håndtere eleverne rigtigt, siger de tre.

De tre ledere understreger, at skolerne stadig fungerer på de sædvanlige betingelser, og at den nye lov formentlig først bliver ført ud i praksis om halvandet år.

- Vi lever godt, men ser nødig en ny ordning, som skal laves om fem år efter, fordi den ikke fungerede, siger de.

Der er pride i århus

Der er pride i Aarhus og vi er nogle der har valgt at deltage.

Derfor syr vi, på Idé og tekstil-linjen, tylskørter i alle regnbuens farver.

Læs mere om Aarhus Pride her:
http://aarhuspride.dk/ 

 

Artisternes sommershow er stor publikumssucces!

EKSTRA! EKSTRA!

Grundet den store efterspørgsel, har Artist-linjen været nødt til at arrangere ekstraforestillinger med årets sommervariete!


• Tirsdag 20/6 kl. 10 og kl. 13
• Onsdag 21/6 kl. 10 og kl. 13

Forestillingen spiller fortsat i artisternes sal i Klosterport 4.


Billetbestilling på 5117 1399 eller artist@goglerskolen.dk

 

******************


HAR DU ET PERFORMANCE-GEN? Er du mellem 15 og 25, og drømmer du om at arbejde med akrobatik, artisteri, teater og ønsker du at stå bag- eller på- en scene? Så er Gøglerskolens “ARTIST” linje noget for dig. Vi giver dig kompetent undervisning i vores kreative rammer i Aarhus C, og du vil, gennem træning og en legende tilgang til dagligdagen, opnå en større kropslig forståelse og lære at komme til udtryk.

Vil du vide mere så kontakt Gøglerskolen på telefon 86195699 eller skriv en mail til artist@goglerskolen.dk. Der er løbende optag af nye elever – få pladser tilbage!

 

Sommerforestillingen ved Gøglerskolens Artist-linje er ved at være klar!

Premiere onsdag d. 14. juni kl. 19:30

Derefter spilles forestillinger:
torsdag d. 15. kl. 19:30
fredag d. 16. kl. 16:00 eller kl. 19:30.

Biletter kan bestilles på skolens kontor, Klosterport 4M, 8000 Aarhus C., tel. 8619 5699

En solstråle historie!

En solstråle historie fra Produktionsskolens verden. Nichlas kom med en pakke under armen, det var en gave.Gaven var...

Opslået af Anette Due på 19. maj 2017

Sommeren 2012. Jeg er færdig med 9. klasse, og ved ikke hvad jeg vil med mit liv, mens jeg kan kigge på at næsten alle...

Opslået af Tobias M Bakkestrøm på 19. maj 2017

Butiks-linjen har fødsesldag

Gøglerskolens Butiks-linje fejrer 4 års fødselsdag - til lykke!

Linjen er et vellykket samarbejde med Kvickly i Bruuns Galleri, hvor eleverne får et tæt og virklighedsnært indblik i arbejdet i et varehus.

Eleverne på butiks-linjen og medarbejderne i Kvickly spiste kage i anledningen af 4 års vellykket samarbejde.

 

Læs mere om Butiks-linjen på deres side her...

Ansigtsmaling til markedsdagen i Jægergårdsgade

Kom ned i Jægergårdsgade på lørdag d. 6. maj, hvor der er markedsdag og liv i gaden.

Elever fra Gøglerskolens Idé og Tekstil-linje laver sminkebod for børn, med gratis ansigtsmaling. Vi håber på solskin og mange mennesker!

 

Nyt hold på KUU: Håndværk & Design

Erhvervsassistent inden for Håndværk og Design er en 2-årig ungdomsuddannelse.
En hurtig vej til et spændende job eller videre uddannelse.

Håndværk og design er for dig med kloge hænder og skæve ideer, der drømmer om at arbejde med praktiske opgaver. Har du et godt håndelag og tænker i kreative, praktiske og tekniske løsninger på konkrete opgaver, er det en uddannelse for dig.
Du får mulighed for at afprøve forskellige håndværk, fra høvlebænk til symaskine og sceneteknik. Du vil også kunne vælge dit eget fokusområde.
Uddannelsen består af 4 moduler af 20 ugers varighed. Du har mulighed for at komme i erhvervstræning op til 8 uger i hvert modul.
Erhvervstræningen tilrettelægges, så du får mulighed for at prøve forskellige jobområder ud fra dit eget fokus.

Undervisningen foregår primært på skolen i Badstuegade, men du kommer også igennem forløb på nogle af de uddannelser, vi samarbejder med.
Den boglige undervisning består af Dansk og Afsætning med eksamen på D-niveau.

Du lærer:
• Håndværk - inden for dit speciale
• Design og IT
• Kultur, samfund og demokrati
• Innovation og iværksætteri
• Projektledelse, events og workshops
• Konflikthåndtering
• Erhverv, virksomheder og samarbejde
• Markedsføring og branding
• CV og jobsøgning
• Portfolio

Du får:
• Førstehjælpskursus
• Konflikthåndteringsbevis
• Guidebevis

Den afsluttende Portfolio-eksamen binder din
uddannelse sammen. Her kan du specialisere dig inden
for dit eget fokusområde og dine fremtidsdrømme.

Optagelse og fakta:
• Du skal være mellem 16 og 25 år
• Du skal have afsluttet Folkeskolen
• Du skal søge gennem din UU-vejleder
• Find din UU-vejleder på www.uu-aarhus.dk
• Uddannelsen er SU-berettiget

Holdstart i august 2017

Læs mere om uddannelsen

Kontakt:
Helene Andersen
Projektkoordinator og underviser

Mail:
helene@goglerskolen.dk
Mobil:
21 17 57 43
Adresse:
Badstuegade 5-7, 8000 Aarhus C

Gøglerskolen er med i ny ungdomskulturfestival

Gøglerskolens artistlinje samt KUU-elever er med i den nye festival IYAC, som afholdes fra 11-14 maj i Aarhus!

Festivalen præsenterer unge kunstnere fra Danmark, Sydkorea, Sverige, Holland, Belgien, Estland, UK, Palæstina og Østrig.  På IYAC kan du opleve performancekunst, K-HipPop, cirkus, performanceart, litteratur, billedkunst, musik og film. Det er muligt at deltage i forskellige workshops som ukulele, parkour, håndstand, grafitti, trapez, kreativ skrivning m.m.

Det finder sted forskellige steder i Aarhus:
Ungdomskulturhuset – UKH, Hjortensgade 23, 8000 Aarhus C
Radar_HIGH og Skrivekunstskolen, Godsbanen,
Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C
Chokoladefabrikkens gård, Klosterport 4, 8000 Aarhus C
BLOCK, Karen Blixens Boulevard, Gellerup, 8220 Brabrand
Lille Torv, 8000 Aarhus C

Det er en ny kunst og kultur festival for unge og af unge. Vi ønsker at skabe rammerne for støtte til og anerkendelse af fremspirende unge kunstnere og er skabt i et samarbejde mellem BLOCK, Andromeda, Ungdomskulturhuset – UKH, Radar, Skolen for Kunst og Design, Skrivekunstskolen, Gøglerskolen, KUU Aarhus, Cirkus Tværs, Klubberne i Gellerup – KLIG og DFUNK Østjylland.
Ungdomskulturhuset – UKH er festivalens loungeområde og her du kan få yderligere information om IYAC.

Se programmet på www.iyac.dk

Unge piger genvinder selvtillid på Gøglerskolen

På Gøglerskolens danselinje i det centrale Aarhus får problemerne lov at fylde. De unge piger har mange forskellige baggrundshistorier og udfordringer. I dansen er de alle lige. Det skaber tryghed og plads til personlig udvikling.

Af Cecilie Als Mortensen

”.. 5, 6, 7, 8!”

Danseinstruktør Liv Crecesse råber takten an på produktionsskolen, Gøglerskolen, i det centrale Aarhus. Eleverne på danselinjen forbereder sig til deres næste store show i maj. Det hedder ”World of Dance” og er en international dansekonkurrence. I danselokalet på Ceres Allé står ni fokuserede piger med blikket rettet mod de store vægspejle for enden af salen. De følger Livs bevægelser i den nyeste koreografi. Tre siddende på gulvet. Resten stående.

Jagten på perfektion
En af piger er Christina Böttern Jensen. Hun er med sine 22 år den ældste elev på Gøglerskolens danselinje. Siddende på gulvet bevæger hun i takt med musikken sine håndflader over det gråfarvede linoleumsgulv.
Christina har altid klaret sig godt i skolen og var med egne ord en af de berømte 12-talspiger. Men et ubevidst pres fra familie og venner og kommentarer som ’selvfølgelig skal du da på universitet. Du skal da ikke holde sabbatår. Det du for klog til’ blev for meget for den unge pige.

”Der er et eller andet ubevidst pres fra omverdenen, som man skal leve op til. Man skal være perfekt, og hvis man ikke lige får 12-tallet, så er det en fejl. Jeg havde det ikke særlig godt på det tidspunkt, men jeg startede alligevel på en masse uddannelser, fordi det var det, folk forventede af mig.”

Efter mange forgæves forsøg på at starte på diverse ungdomsuddannelser blev depression og 60 mg antidepressiv medicin hverdag for Christina.

Tryghed giver plads til udvikling
Tonearten skifter, og de stående piger tramper i gulvet, mens de siddende klapper rytmen. Bang, bang, bangbang. To separate slag i gulvet, to hurtige i hænderne.

Pigerne puster sig op og skyder brystet frem. Løse hestehaler svinger i lokalet i takt med pigerne får mere og mere farve og glæde i ansigterne. De 9 piger kan noget. De er noget, når de danser yndefuldt men bestemt over gulvet.

En anden af pigerne er Maria Boje Nielsen. Hun har fundet sig selv igen gennem dansen. Efter at have været indlagt på psykiatrisk afdeling begyndte hun på produktionsskolen for halvandet år siden.

”Dansen har givet mig selvtillid, og jeg har lige så stille lært det sociale at kende igen. Før talte jeg ikke rigtig med nogle. Jeg ville ikke være besvær og satte bare et smil på. Men her på skolen kan jeg være mig selv,” fortæller Maria.

Tryghed er det, der har været vigtigst for hende. Før var hun som en stille mus, der krøb langs væggene for ar undgå opmærksomhed. Nu er hun i stedet en af de første til at vise nye trin for holdet, når underviseren introducerer nye koreografier. En fortid de to piger kun i dag kan smile og ryste på hovedet over.

”Jeg har fundet en tryghed her, som jeg ikke oplevede i folkeskolen. Det har givet mig ro til at være mig selv og først nu, hvor jeg er tryg, har jeg været i stand til at udvikle mig,” fortæller Maria.

Små skridt er vejen frem
Udover den daglige undervisning i linjefagene holder skolen også løbende samtaler med eleverne enkeltvis. Christina Böttern Jensen forklarer, at selvom samtalerne med vejleder Anni Stjerne ikke har været psykologiske forløb, så har de alligevel givet hende nogle redskaber, som hun kan arbejde med.

”Jeg har for eksempel lært at sige fra og arbejdet meget med at sige ’pyt’. Lærerne har været så gode til at se, hvad hver enkelt skal arbejde med for at rykke sig”

Anni Stjerne, fortæller, at det er små skridt ad gangen, som er med til at rykke eleverne. Hun ser det som noget positivt, at eleverne kan bruge tiden på noget godt, mens de finder ud af, hvem de er, og hvad de gerne vil efterfølgende.

”For nogle elever er det svært bare at komme ind over dørtrinet hos os. Perfekt er blevet det nye normal, og vi bliver målt og vurderet i alt både socialt og fagligt. Sådan er det ikke hos os. Vi har højt til loftet og giver plads til, at eleverne kan være dem de er,” fortæller Anni.

I dag er Christina fri for medicin og drømmer om en fremtid, hvor hun kan hjælpe andre unge.

”På skolen har problemerne fået lov at fylde. Det har virkelig været en stor hjælp for mig. Jeg har måske påtaget mig sådan lidt en storesøsterrolle, hvor jeg gerne vil hjælpe de andre. Og jeg kan bare mærke, at det er det, jeg gerne vil med mit liv. Jeg vil være noget for andre unge,” fortæller hun.

Cirkus Beirut artikel i Stiftstidende

Projektet Cirkus Beirut, som blandt andre Gøglerskolen er med i, er skudt i gang. Projektet går ud på at sende unge artister ned for at bruge deres talent i flygtningelejrene i Beirut.

Den første er taget afsted. Det er Rami og derfor har Stiften interviewet ham i en fin artikel om ham og om vores projekt.

Læs interviewet her

Like vores Facebook-side her

Læs mere om projektet og meld dig ind i vores Facebook-gruppe her